اکثر کسانی که به صورت حرفه ای فعالیت بهینه سازی سایت و صفحات وب را انجام می دهند؛ بارها با افراد با اشتیاقی مواجه می شوند که به دنبال غول چراغ جادوی سئو یا به اصطلاح فوت کوزه گری می گردند! در حالیکه مهمترین عوامل تاثیرگذار در سئوی سایت، همان چیزهایی هستند که همه ما آنرا می دانیم و در زیر به خلاصه ترین حالت ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.
مهمترین فاکتورها و رازهای سئو سایت که همه می دانیم!
محتوای باکیفیت: بیشترین فاکتوری که در سئو مارکتینگ، ارزش هزینه کردن دارد؛ تولید محتواست! محتوایی ایجاد کنید که جامع تر از سایر رقبایتان باشد و به یاد داشته باشید که استفاده از انواع محتوا همچون متن، تصویر، ویدیو و فایل صوتی در کنار یکدیگر، علاوه بر جذابیت بیشتر برای کاربران، می تواند بیشتر مورد توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرد. ولی مهمترین مولفه یک محتوای خوب این است که مخاطب را به نتیجه دلخواه خود برساند! و رضایت کاربران از یک سایت و برند را جلب نماید. (یعنی باید ببینیم کاربری که وارد سایت می شود به دنبال چه اطلاعات، خدمات یا کالایی می گردد و ما آن را در اختیارش قرار دهیم).
تذکر: به روز رسانی منظم، مداوم و با سرعت زمانی یکنواخت سایت و مطالب صفحات با محتوای با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چه برای کاربر و چه برای موتور جستجو که مجدد به سایت شما سر می زنند و یکی از بهترین فرصت ها برای کسب لینک های طبیعی و سئوی خارج از سایت (Off-Page SEO) هستند و باعث افزایش اعتبار (آتوریتی) و شهرت سایت و برند شما خواهند شد.
تحقیق کلمات کلیدی: هر چه بهتر یک کسب و کار را بشناسیم؛ نیازهای مخاطب آن را بدانیم؛ قطعا می توانیم بهترین کلید واژه ها را بیابیم و همانطور که در قسمت محتوای با کیفیت گفته شد، نیاز او را پاسخگو باشیم. استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات و مطالب، متاتگ های عنوان (تایتل)، توضیحات و کلمات کلیدی، عناوین صفحات و مطالب هر صفحه و استفاده در هدینگ مطالب (H1 تا H3 که به ترتیب مهم تر هستند). البته از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در صفحات سایت بپرهیزید.
ساختار سایت: آدرس صفحاتی که کوتاه تر هستند و نشان دهنده محتوای صفحه باشند، نتایج بهتری را کسب خواهند کرد و نحوه نمایش راهنمای صفحات یا همان (Breadcrumb) برای درک این ساختار از اهمیت بالایی برخوردار است.
لینک سازی داخلی: سهولت دستیابی موتورهای جستجو و کاربر با لینک سازی مناسب به نحوی که نمایانگر ساختار صحیح سایت باشد به علاوه استفاده مناسب از کلمات کلیدی مرحله قبل در متن لینک یا همان (anchor text) در منوها و لینک های داخلی صفحات از اهمیت فراوانی برخوردار است.
موبایل فرندلی (Mobile Friendly): بهینه سازی سایت برای نمایش صحیح صفحات در اندازه های مختلف نمایشگر در موبایل، تبلت و صفحات کامپیوترهای قابل حمل و استفاده از صفحات AMP برای افزایش سرعت لود سایت در این دستگاه ها.
سرعت لود صفحات: از هیچ اقدامی برای بالابردن سرعت بارگذاری سایت خود دریغ نکنید! در حد توان خود از سرور اختصاصی، مجازی یا هاست با منابع بیشتر، هاست ابری و همزمان از شبکه تحویل محتوا (CDN) و از فشرده سازی و ادغام فایل های JS، CSS و تصاویر برای ارسال درخواست کمتر به سرور بهره ببرید.
استفاده از پروتکل SSL: به امنیت کاربرانتان اهمیت دهید و از https استفاده نمایید.
بک لینک: شک نداشته باشید که ما همیشه به لینک سازی با ریتم افزایش طبیعی احتیاج داریم و هرچه لینک های مرتبط و معتبر بیشتری در این زمینه دریافت کنیم، فرایند سئوی سایت تسریع خواهد شد. در گذشته صرفا با فاکتور لینک های فراوان و آنکر تکست مرتبط به راحتی می شد به نتایج دلخواه رسید ولی در حال حاضر اگر این پیوندها از شکل طبیعی خود خارج شوند، در معرض خطر مجازات خواهید بود و به همین دلیل بهتر است حداقل با متن لینک با تنوع بیشتر و به صورت توزیع شده از این امکان سود ببریم، ولی با این حال اگر سایت ها را به شکل دفتر کار خود تصور کنیم، هر لینک می تواند کارت ویزیتی باشد برای ملاقات با شما. پس صرف نظر از ارزش صفحه ای (page Authority) که در آن بک لینک ایجاد می شود، من عاشق دریافت لینک هستم (مگر اینکه صفحه ای منفور از نظر گوگل باشد مانند وب لاگ های اسپم و سایت های فروش بک لینک). در نهایت باید متذکر شوم که هر چه لینک در قسمت بالایی صفحه و بدون اسکرول، قابل نمایش باشد از ارزش بیشتری برخوردار است. از فهرست ها و دایرکتوری های محلی و ثبت سایت در گوگل مپ هم غافل نمانید.
رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX): را جدی بگیرید و سعی کنید علاوه بر رابط کاربری جذاب و کاربر پسند، تعامل با صفحه را به حداکثر برسانید و از نرخ پرش (Bounce Rate) کم کنید!