فهرست مطالب این صفحه:
خدمات دیجیتال مارکتینگ آژانس متخصص سئو:
آموزش دیجیتال مارکتینگ
تحلیل بازاریابی دیجیتال
فرهنگ لغات و کلیدواژه های بازاریابی دیجیتال
-
- خدمات مشاوره در انتخاب نام برند
- طراحی و ساخت لوگو درخور برند شما
- طراحی سایت، فروشگاه و راه اندازی سیستم مدیریت مشتریان
- ایجاد هویت سازمانی
- ساخت کاراکتر و انیمیشن
- موشن گرافیک، عکاسی صنعتی و تیزرهای تبلیغاتی
-
با توجه به تنوع روش های مختلف تبلیغات و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و اهمیت بسیار بالایی که نحوه اجرای صحیح کمپین ها و راهکارهای مختلف بازاریابی دیجیتال دارد، تهیه و تدوین یک برنامه اختصاصی، جامع و راهبردی برای توسعه بازاریابی براساس نوع و اهداف کسب و کار، مهمترین اصل و خدمتی است که یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب می تواند در اختیار کارفرمای خود قرار دهد که در موفقیت و اهداف ایشان سهم به سزایی خواهد داشت.
گام های تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ:
- تعیین اهداف بازاریابی دیجیتال: تعیین اهدافی واقع بینانه، قابل دستیابی و قابل سنجش در محدوده زمانی مشخص
- تحلیل و شناسایی مشتریان: ارائه راهکارهای عملی برای رفع نیازها و مشکلات مشتریان، از شناخت مشتری حاصل می شود و معمولا رضایت آنان را در پی خواهد داشت. بدین منظور باید نسبت به موارد زیر شناخت کافی داشته باشید:
- درک نوع کسب و کار مشتری
- شناخت جامعه هدف و پرسونای مخاطب کسب و کار:
- سن و سال
- نوع شغل
- میزان درآمد
- علاقه
- محل سکونت
- اولویت ها
- چالش ها
- تحلیل رقبا
- منابع موجود
- برنامه ریزی، تیم سازی، اولویت بندی و اجرای کمپین ها در تاثیرگذارترین کانال های شخصی، اکتسابی و پولی:
- استراتژی تولید محتوا
- بازاریابی موتورهای جستجو
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- سنجش و اندازه گیری نتایج و بهبود مستمر استراتژی
-
با توجه به آمار نفوذ و افزایش استفاده کاربران از اینترنت و موتور جستجوی گوگل، می توان از سئو سایت به عنوان هدفمندترین نوع بازاریابی دیجیتال در حیطه مشاغلی که در بستر اینترنت می توان به تبلیغ آنها پرداخت، نام برد. چرا که وقتی کاربران اینترنت، عبارت مرتبط با یک کسب و کار را در گوگل جستجو می کنند، دقیقا به دنبال اطلاعات، کالا یا خدمات آن بیزینس می گردند.
ملاک های اصلی سنجش تاثیر سئو یا به عبارتی شاخص کلیدی عملکرد (KPI=Key Performance indicator) در سئو سایت عبارتند از:
- نرخ پرش یا باونس ریت پایین
- رتبه بندی عبارات کلیدی
- ترافیک طبیعی و ارگانیک
- نرخ طبیعی کلیک
- متوسط مدت زمان بارگذاری صفحه
- تعداد سایت های لینک دهنده و بک لینک ها
- مدت زمانی که کاربر در سایت سپری می کند
- مشتری بالقوه
با توجه به کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار آمریکا، علی رغم مقرون به صرفه نبودن این روش در مقایسه با سئوی سایت، در مواردی که سرعت در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ تبلیغ در موتور جستجوی گوگل به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) یکی از روش هایی است که توصیه می شود.
-
احتمالا قبلا جلمه معروف « محتوا پادشاه است. » را بارها شنیده اید. امروزه می توان تهیه محتوای صحیح، کاربردی و جامع را قلب تپنده سئوی سایت دانست! یکی از بهترین تکنیک های سئو، تهیه یک « آسمان خراش » (Sky Scrapper) است. یعنی با بررسی مطالب رقبا به ویژه نتایج موجود در صفحه اول گوگل، مطلبی جامع تر و کاربردی تر به مخاطب ارائه کنیم. آپدیت های جدید الگوریتم های رتبه بندی گوگل نیز تاثیر بیش از پیش تجربه کاربری را تایید نموده اند. پس برای پیشی گرفتن از رقبا، با تولید محتوایی بی نظیر و راضی نگه داشتن کاربری که از طریق گوگل به سایت ما مراجعه کرده می توان قله های صفحه اول نتایج جستجوی گوگل (SERPs) را فتح و این جایگاه را تثبیت نمود.
قدم اول در استراتژی تولید محتوا، شناخت کسب و کار، پرسونای مخاطب و علاقه مندی های ایشان برای تعیین استراتژی مناسب جهت جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان وفادار می باشد.
روش های رایج در بازاریابی محتوا :
- وبلاگ نویسی
- پست میهمان
- کتاب های الکترونیک
- پادکست و فایل های صوتی
- اینفوگرافیک
شاخص های کلیدی عملکرد:
- مدت زمانی که کاربر در سایت یا شبکه اجتماعی برای مطالعه، یادگیری و یا مشاهده محتوا صرف می کند.
- نسبت مناسب تعداد بازدیدکنندگان، ترافیک سایت و تعداد مطالب بازدید شده
-
نقش ویدیو در تبلیغات، جذب مخاطب و درگیر کردن وی با یک برند، از طریق تصاویری زیبا با معجون بیانی تاثیرگذار، در یک داستان کوتاه و دیدنی، دیگر بر کسی پوشیده نیست. از این طریق می توان مفاهیمی را که حتی انتقال آن بسیار دشوار و وقت گیر است را به شیوه ای جذاب و صمیمی تر در حافظه مخاطب ماندگار کرد.
-
با توجه به نفوذ روزافزون شبکه های اجتماعی در زندگی جوانان، میانسالان و حتی افراد مسن، ایجاد صفحات اختصاصی ویژه محصول یا بیزینس در این شبکه ها می تواند به تبلیغ و جذب مخاطب از این طریق که به بخش جدایی ناپذیر از دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است، پرداخت. علاوه بر استفاده از بازاریابی محتوا و ویدیو مارکتینگ در سایت، می توان تاثیرگذارترین آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و از روش های زیر هم در برندسازی استفاده نمود.
این نوع بازاریابی معمولا با معرفی و ارجاع کاربران از طریق سایت ها، وبلاگ ها و صفحات پرمخاطب به سایت اصلی که کالا و خدمات ارائه می کند، صورت می پذیرد و یا محصولات دیگران در یک سایت قرار می گیرد و سایت مذکور این خدمات و کالاها را به فروش می رساند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی تبلیغ محصول به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط افراد تاثیرگذار در جامعه در بستر دیجیتال و شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و موبایلی رایج و پرکاربرد در ایران:
- اینستاگرام
- تلگرام
- فیسبوک
- لینکدین
- توئیتر
بسته به صنعت و نوع محصول یا حتی برند شخصی، نوع شبکه اجتماعی موثر می تواند متفاوت باشد.
معیارهای عمومی موفقیت در شبکه های اجتماعی به شرح زیر می باشد:
- تعداد دفعات نمایش پست برای یک کاربر (Impression)
- تعداد فالوها (Follow)
- تعداد اشتراک گذاری
-
حتما بارها تبلیغاتی را مشاهده کرده اید که از کانال های مختلف دیجیتال ظرف مدت چند روز، گوش و چشم بخش اعظمی از کل جامعه را نوازش داده اند و برندی خاص را یادآوری نموده اند! یکی از بزرگترین تبلغات در بستر دیجیتال، پیدا کردن ایده و روشی برای وایرال و همه گیر شدن تبلیغ شما در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی گوناگون است.
-
یکی از اولین روش های بازاریابی در اینترنت، ایمیل مارکتینگ بود. در صورت ایجاد شدن سرنخ یا لید (Lead) به درخواست مخاطب و رضایت ایشان برای دریافت ایمیل، هنوز یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود. میزان موفقیت یک کمپین ایمیل مارکتینگ با اندازه گیری موارد زیر به دست می آید:
- نرخ بازشدن ایمیل
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
-
علی رغم دیدگاه منفی جامعه و آذرده خاطر بودن اغلب مردم از دریافت انبوهی از پیامک های تبلیغاتی ناخواسته، در صورتی که بانک تلفن از طریق آن کسب و کاری که قصد تبلیغ برای محصولاتشان را داریم و به صورت مستقیم تهیه شده باشد و اجازه انجام این کار از مخاطب گرفته شده باشد، بسته به موضوع پیامک، زمان ارسال و نوع روایت ما، بازاریابی پیامکی می تواند تاثیر بسیار خوبی برای یادآوری نام برند یا موفقیت در رویدادی خاص را داشته باشد.
-
تولید محتوایی تاثیرگذار و مورد پسند، حاوی لینک دلخواه به صفحات سایت ما، با هزینه ای مقرون به صرفه، برای معرفی کالا یا خدمات یک برند و انتشار آن در سایت های پربازدید، اغلب می تواند هم بر سئوی حرفه ای یک سایت و هم به یادآوری آن برند در اذهان مردم نقشی به سزا داشته باشد.
-
با توجه به رشد روز افزون امکانات تلفن های هوشمند، اینترنت پرسرعت و برنامه های کاربردی متنوع در پلتفرم موبایل، امروزه تبلیغات در این کانال بازاریابی دیجیتال به شدت افزایش یافته و رو به گسترش است.
به طور متوسط حدود 50 درصد از بازدیدکنندگان یک سایت با استفاده از موبایل و تبلت آنرا مشاهده می کنند، در نتیجه امکان نمایش صحیح یک سایت در این وسایل (ریسپانسیو بودن و استفاده از صفحات اختصاصی موبایل با نام AMP) از اهمیت بالایی در طراحی سایت برخوردار است. همچنین داشتن اپلیکیشن موبایل و تبلیغات برای فروش کالا و خدمات از این طریق برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ جزء الزامات دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است.
-
انواع تبلیغات نمایشی در ابعاد مختلف، حاوی ویدئو، تصویر و متن که در صفحات وب قرار می گیرند و با جلب توجه و ترغیب کاربر برای کلیک کردن در جهت اهداف تبلیغات بنری یعنی بازدید یا تبدیل کاربر به مشتری بالقوه انجام می شود.
برای آشنایی با استراتژی دیجیتال مارکتینگ، مبانی، کانال ها، ابزارها، کمپین ها و همچنین ارزیابی و سنجش اثربخشی فعالیت های بازاریابی و اصلاح آن با ما همراه باشید. اگر سوالی در این زمینه دارید، از ما بپرسید تا در اسرع وقت این آموزش را کاملتر نماییم.
به تبلیغات و بازاریابی محصول اعم از کالا یا خدمات با استفاده از روش ها و ابزارهای دیجیتال مانند؛ اینترنت، سایت، شبکه های اجتماعی، موبایل و ... بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) گفته می شود.
- هزینه های کمتر بازاریابی دیجیتال
- امکانات سنجش، اصلاح و بهبود بازاریابی
- نفوذ اینترنت و دسترسی ساده تر به مخاطب هدف
- طراحی سایت
- Wordpress: با توجه به کاربرد فراوان و طراحی بیش از یک سوم سایت ها با این سیستم مدیریت محتوا، یادگیری طراحی سایت با وردپرس، اصول سئو و بازاریابی به وسیله آن جزو آموزش های الزامی یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.
- سایر پلتفرم ها: می توان گفت ابزار اصلی دیجیتال مارکتینگ سایت است و مشتریان بالقوه از طریق سایر کانال های بازاریابی دیجیتال به سایت ارجاع می شوند. پس یک دیجیتال مارکتر باید نسب به طراحی وب سایت با استفاده از روش های مختلف بینش کافی داشته، مشکلات موجود یک سایت در سئو را بشناسد و بتواند آن ها را اصلاح و روند بازاریابی را بهبود بخشد.
- سئو سایت و بهینه سازی صفحات وب (SEO)
- شناخت کانال ها، اولویت بندی و انتخاب بهترین ها بر اساس نوع پروژه
- یادگیری کاربری ابزارهای بازاریابی دیجیتال
- استراتژی و طراحی کمپین های دیجیتال مارکتینگ
- سئو و بهینه سازی وب
- بازاریابی محتوا
- تبلیغات کلیکی گوگل و سایر تبلیغات آنلاین
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- موبایل مارکتینگ
- بازاریابی پیامکی
- ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی
- ابزارهای بهبود نرخ تبدیل (CRO)
- ابزارهای بررسی سرعت سایت
- Google Speed Insight
- GT Metrix
- Pingdom
- ابزارهای کمپین های بازاریابی ایمیلی به ترتیب حروف الفبا
- Campaigner
- Campaign Monitor
- Constant Contact
- Emma
- GetResponse
- Hatchbuck
- MailChimp
- سایر ابزارهای کمپین بازاریابی دیجیتال:
- Google Adwords
- Google Alerts
- Google Search Console
بخش جدایی ناپذیر و یکی از مهمترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ، امکان تجزیه و تحلیل فعالیت های بازاریابی است. تنها پس از آگاهی از میزان تاثیرگذاری هر یک از فعالیت هایی که در یک استراتژی بازاریابی در بستر دیجیتال به دست می آید می توانیم به اصلاح آن استراتژی برای کسب نتایج بهتر و پیشبرد اهداف آن دست یافت.
برای هر یک از کانال های بازاریابی دیجیتال ابزارهای گوناگونی وجود دارد که در بالای این مطلب آورده شده اند. ابزارهایی برای تحلیل وب سایت، شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های موبایل و ... که می توان با ایجاد UTM (لینک یا حتی سخت افزارهای خاص) تعداد مخاطبان، کانال های مختلف و Engagement (میزان درگیری یا وادار کردن یک مخاطب به فعالیت بیشتر در یک ابزار بازاریابی) و حتی رفتار یک کاربر را تحلیل و بررسی کرد.
KPI: سر واژه های کلمه های Key Performance indicator و به معنی شاخص کلیدی عملکرد